Kartski/Snow’Kart

De Kartski is ontworpen door Tessier, het ontwerp is verbeterd; de verbeterde versie heet de Snow’Kart. Het onderstaand geldt voor beide apparaten; gemakshalve wordt de naam Kartski verder aangehouden.

Pflug

Het apparaat heeft een frame met daaronder 2 ski’s; deze ski’s kunnen afzonderlijk van elkaar met handles bediend worden: dit maakt de Pflug stand mogelijk. Om snelheid te verminderen worden de ski’s van de Kartski in Pflug gezet. Indien een skiër extra remvermogen nodig heeft kan deze de handles naar zich toe trekken; hierdoor worden 2 metalen pinnen in de sneeuw gedrukt.

Specificaties:

  • Frame met daarop (net als bij de monoski) een 2-delige kuip; een zit-en rugstuk;
  • Aan de Kartski is een vaste begeleiderbeugel gemonteerd
  • Banden/gordels waarmee het onderlijf van de skiër aan de kuip wordt gefixeerd
  • Voetsteun met banden waarmee de voeten op de steun gefixeerd worden;
  • Schokdempers met lucht- of olievering;
  • Sleepliftkoord met panieksluiting;
  • Onder de Kartski zitten carveski’s met zwaar (minimaal 10) in te stellen binding;
  • Heel stabiel op de sneeuw staand;
  • Gewicht ongeveer 20 kg;
  • Zitbreedte 28-46 cm;
  • Leverbaar met een hoog of laag rugstuk.
  • Een met de hand bedienbare ontgrendeling-handel voor de stoeltjeslift;
  • Ook de Kartski kan net als de mono en Dualski in een z.g. hoge positie worden gezet waardoor een skiër eenvoudig mee kan met een stoeltjeslift.
  • Tevens is er een specifieke aanpassing; de “easy-drive”. Met deze aanpassing is het mogelijk zelfstandig te skiën voor skiërs die maar 1 arm/hand kunnen gebruiken (bijvoorbeeld i.g.v. eenzijdige verlamming);
  • Uniek aan de Kartski is het sturen en remmen met de handles.

Voorwaarden voor gebruikers:

  • Voldoende armkracht en uithoudingsvermogen m.n. om de handles naar binnen te drukken;
  • Fijne motoriek in arm(en) voldoende ontwikkeld;
  • Geen eisen aan balans.

Indien het voor een skiër erg lastig is de handles van de Kartski steeds stevig genoeg vast te houden kan deze gebruik maken van een functiehandschoen, de zogenaamde Tetragloves. Door gebruik te maken van deze speciale handschoen blijven de vingers steeds stevig rond het handvat van de handle gevouwen.

Door het ontbreken van krukkenski’s bij dit apparaat heeft de skiër geen mogelijkheid om zichzelf “prikkend” over de sneeuw te bewegen. Hierdoor is hij afhankelijk van een begeleider, bijvoorbeeld tijdens het “instappen” in een lift. Een begeleider is ook tijdens het skiën heel belangrijk: bij wat meer steile hellingen is het remvermogen van de Kartski nogal eens onvoldoende, en moet een begeleider meeremmen. De begeleider kan dit doen met behulp van een touw wat aan de achterkant van de Kartski vastzit.

Voor meer informatie zie www.dualski.com